Fazy powstawania gry wideo: Część 2

Faza produkcji.

Kiedy już wiadomo co należy zrobić, jak to zrobić, i jest zaplanowany czas, aby to zrobić to rozpoczynana jest produkcja w celu stworzenia gry, przynajmniej w początkowej wersji lub prototypu, który ma być stopniowo ulepszany. Wszystkie zadania fazy planowania są zatem realizowane z dokumentem projektowym jako przewodnikiem: programowanie, ilustracja, opracowanie interfejsu, animacja, modelowanie, opracowanie dźwięku.

Jeśli w końcu wszystkie części są prawidłowo zmontowane, wówczas ta faza się kończy (na pewien czas). Jednakże, tak jak w przypadku tradycyjnego oprogramowania, na początku bardzo trudno jest uwzględnić wszystkie niedociągnięcia, więc rozpoczynana jest faza dokładnego testowania gry.

Faza testowa.

Na tym etapie błędy w procesie programowania są korygowane i gra jest ulepszana w miarę testowania gry. Ogólnie rzecz biorąc, istnieją dwa rodzaje testów: testy alfa, wykonywane przez niewielką grupę osób zwykle zaangażowanych w rozwój, oraz beta testy, wykonywane przez zewnętrzną grupę graczy. Pierwszy z nich ma na celu skorygowanie poważnych usterek i poprawę podstawowych cech nie ujętych w dokumencie projektowym, natomiast drugi skupia się na wykrywaniu drobnych błędów i profilowaniu doświadczeń użytkownika.

Faza dystrybucji/marketingu.

Dystrybucja to proces tworzenia kopii gotowej gry i dostarczania jej do sklepów (fizycznych lub cyfrowych), aby gracze mogli ją kupić. Z drugiej strony, marketing ma również zasadnicze znaczenie dla rozpowszechnienia gry wideo i pozyskania jak największej liczby graczy. Nie ma żadnego konkretnego zamówienia w ramach rozwoju, ponieważ niektóre firmy rozpoczynają kampanię na rzecz swoich gier wideo na kilka miesięcy, a nawet lat przed ich publikacją. Zależy to od zasobów, które deweloperzy chcą przeznaczyć na promocję pracy i nie musi to być dział w samej firmie, ale zarówno dystrybucja jak i marketing mogą być delegowane do firm zewnętrznych specjalizujących się w tych dziedzinach.

Faza konserwacji.

Chociaż gra jest zakończona i jest już w rękach graczy, jej cykl życia jest jeszcze daleki od zakończenia. Faza konserwacji to czas naprawiania nowych błędów, ulepszania ich itd. Odbywa się to poprzez wydawanie łatek lub aktualizacji.

Poprzedni post Pierwsze fazy powstawania gry wideo
Następny post Konsole retro: Sega Mega Drive i Nintendo NES Classic Mini